Hoe Rode Kruis-Vlaanderen via gepersonaliseerde direct mailings een warm contact onderhoudt met donateurs.

“Kwetsbare mensen helpen in nood”, zo zou je de missie van het Rode Kruis kunnen samenvatten. Dankzij een wereldwijd netwerk van 14 miljoen vrijwilligers helpen ze de meest kwetsbare mensen in onze maatschappij, staan ze klaar wanneer er ergens een ramp gebeurt of zorgen ze voor de nodige bloedvoorziening. Deze hulpverlening gebeurt in volledige (financiële) onafhankelijkheid. Hoe kan een humanitaire organisatie als Rode Kruis-Vlaanderen dan overleven?

De uitdaging: Mensen (re)activeren om een gift te doen

"De giften die mensen geven kunnen spontaan gebeuren via de website, maar doorgaans worden de meeste giften getriggerd naar aanleiding van een direct marketing actie.”

In de eerste plaats draait Rode Kruis-Vlaanderen om vrijwilligers die ervoor zorgen dat kwetsbare mensen zo snel mogelijk professioneel en efficiënt geholpen kunnen worden. De giften die de organisatie ontvangt van particulieren en bedrijven zijn een tweede bron die de organisatiemotor draaiende houden.
Het is echter niet alleen belangrijk om mensen aan te zetten om een gift te doen op korte termijn, maar ook om een warme relatie te onderhouden met de donateurs op lange termijn.

De oplossing: Een warme relatie onderhouden met een gepersonaliseerde boodschap

Personen die een gift doen aan het Rode Kruis, ontvangen kort daarna een gepersonaliseerde bedankkaart per post. Het doel is om de schenker met aangepaste content te bedanken voor hun steun. Perka helpt Rode Kruis-Vlaanderen met het managen en drukken van deze gepersonaliseerde boodschappen.

De gepersonaliseerde kaart wordt volledig variabel opgebouwd, in functie van gegevens in de database: de foto’s, de aanspreking op zowel voor- als achterzijde, het gepersonaliseerd PB-nummer en de bedanktekst. De kaarten worden bovendien gepersonaliseerd in functie van het project waarvoor de persoon een donatie heeft gedaan. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een ramp of de algemene werking van het Rode Kruis. Op die manier gaan er wekelijks ongeveer 500 bedankkaarten de deur uit.

De workflow van Perka maakt het mogelijk om de doorlooptijd van een nieuw project te herleiden tot slechts enkele klikken. Ook bij een bestaand project kunnen de beelden op de server eenvoudig aangepast worden. Door slimmer te drukken kan Rode Kruis-Vlaanderen zich volledig focussen op zijn kerntaak, het helpen van mensen in nood.

geef-bloed10-1600x540-0.0.jpg

Download deze case als pdf en blijft op de hoogte van nieuwe cases.

Deze gegevens worden gebruikt om u te contacteren om uw vraag of opmerking te beantwoorden.
Deze gegevens worden niet doorgegeven aan derde partijen. Meer informatie vindt u in ons privacybeleid.

Krijg printsmarter advies...

...en wij brengen uw koffietas mee.

Deze gegevens worden gebruikt om u te contacteren om uw vraag of opmerking te beantwoorden.
Deze gegevens worden niet doorgegeven aan derde partijen. Meer informatie vindt u in ons privacybeleid.

Share

Cases in de spotlight