Sligro case: Geautomatiseerde opmaak van 3-wekelijkse promotiefolder in 4 stappen

Met vestigingen in Gent, Antwerpen en Luik is Sligro-ISPC een van de grootste one-stop-shops voor de Belgische foodprofessionals.

Om klanten up-to-date te houden, verstuurt Sligro-ISPC om de 3 weken een folder met daarin de nieuwste promoties. Dat zijn zo’n 250 producten met telkens unieke productinformatie en beelden, die allemaal samen verwerkt moeten worden in de grafische opmaak.

Zowel de opmaak, het drukwerk als de verzending van deze folders verzorgt Perka.

Uitdaging:
Bij de opmaak zo veel mogelijk manueel werk uitschakelen om tijd te besparen en fouten te vermijden

Oplossing:
een geautomatiseerde grafische workflow


Door automatisatie laten we de correcte gegevens inlopen en wordt de foutenlast drastisch verlaagd. Deze workflow vermijdt manueel knip- en plakwerk en bespaart het zoeken naar beelden op diverse locaties.

1. Database:


Bij Perka linken we de productinformatie en de beelden aan de grafische opmaak. Hierdoor wordt de folder grotendeels automatisch klaargezet voor de grafisch ontwerper. We vertrekken hiervoor vanuit een aangeleverde spreadsheet die de beknopte productinformatie bevat (artikelnummer, prijs, promotie). We gebruiken Fileshop (onze oplossing voor het beheren van productinformatie en beelden) om de info uit de spreadsheet automatisch te linken naar de beelden en de uitgebreide commerciële omschrijving van de diverse producten.


2. Templates of sjabloon lay-outen in InDesign:


Templates vormen de basis van de publicatie. Denk daarbij aan het stramien waarop het product, prijs, promotie, eigenschappen moet gepubliceerd worden. Een goed opgezette template vraagt initieel extra werk. Maar ze besparen heel wat werk wanneer ze hergebruikt worden.

3. Logica toevoegen aan de templates:


Met behulp van Easycatalog, wordt de data uit de aangeleverde spreadsheet en Fileshop dan gekoppeld aan de templates in InDesign. Zo bouwen we een dynamische link tussen database en opmaak.


4. Pagineren & lay-outen:


De verschillende templates worden op (vooraf bepaalde) pagina’s geplaatst. De grafisch vormgever kan zich hierdoor volledig focussen op het lay-outen, en hoeft zich geen zorgen meer te maken over correcte informatie en beelden.

Deze manier van werken zorgt er ook voor dat we heel snel afgeleiden van de folders kunnen maken. Zo kan ook de Franse versie van de folder in een handomdraai worden opgemaakt.

Denkt u met deze werkwijze ook tijd te kunnen besparen bij de opmaak van uw promofolders of cataloog? Perka denkt graag met u mee.

Contacteer ons en plan een gesprek in met een printsmarteradviseur.

Krijg printsmarteradvies en wij brengen uw koffietas mee.

Deze gegevens worden gebruikt om u te contacteren om uw vraag of opmerking te beantwoorden.
Deze gegevens worden niet doorgegeven aan derde partijen. Meer informatie vindt u in ons privacybeleid.

Krijg printsmarter advies...

...en wij brengen uw koffietas mee.

Deze gegevens worden gebruikt om u te contacteren om uw vraag of opmerking te beantwoorden.
Deze gegevens worden niet doorgegeven aan derde partijen. Meer informatie vindt u in ons privacybeleid.

Share

Cases in de spotlight