De belevingsmomenten van Aveve

Met de nieuwe slogan “Hier groeit plezier” en een nieuw winkelconcept wil Aveve haar positie in de toekomst verstevigen. De doelstelling is daarbij niet alleen in te zetten op een uitgebreider assortiment, maar ook op het organiseren van talrijke belevingsmomenten. Denk bijvoorbeeld aan een bbq- of bakdemonstratie in één van de winkels. Elk filiaal wordt aangemoedigd door het hoofdkantoor om deze belevingsmomenten te organiseren.

Om mensen warm te maken voor een belevingsmoment worden regelmatig flyers uitgedeeld aan de kassa en affiches geplaatst in de winkel. Voor de productie hiervan verliep de communicatie in het verleden tussen de vestigingen en de centrale marketingafdeling via talrijke e-mails. Door een toename van het aantal belevingsmomenten, groeide ook de noodzaak om deze workflow te optimaliseren. Om die reden klopte Aveve aan bij Perka.

De uitdaging: tijdverlies en fouten verminderen

Initieel werd er door de filialen gewerkt met Google-forms. Na het invullen kwamen de aanvragen vervolgens bij het hoofdkantoor terecht. Deze moesten dan manueel omgezet worden naar een bestelbon voor de drukker. Het spreekt voor zich dat er hierdoor niet alleen tijd verloren ging, maar dat ook de kans op fouten vergrootte. Een typfout of een verkeerd gekozen template werd vaak pas opgemerkt als de flyers en affiches toekwamen in de winkel, te laat om deze fout nog recht te trekken. Ook bij de facturatie en het doorrekenen achteraf was er meer kans op fouten.

"Gaandeweg zijn we beginnen nadenken of er geen kortere weg mogelijk is. Op die manier hebben we met Perka bekeken of we dit drukproces niet eenvoudiger via een online platform kunnen laten verlopen."

Sandra Uytterhoeven, Project Marketeer Aveve

De oplossing: van centralisatie naar meer decentralisatie dankzij de Fileshop

De eerste stap voor Aveve was het maken van een benchmark met andere leveranciers. Hierbij had de marketingafdeling reeds een bepaalde flow in gedachten. De redenen om uiteindelijk voor Perka te kiezen waren ten eerste de flexibiliteit van het systeem en ten tweede de tevredenheid over het geleverde drukwerk in het verleden.

"Vroeger was het puzzelen om een structuur te vinden om te zien wanneer we de belevingsmomenten doorgaven naar de drukkerij. We gaven ze door naargelang ze binnenkwamen bij ons. De ene keer was dat vier weken voor de aanvang van het event, de andere keer 6 maanden, met het risico dat er ondertussen dingen veranderden. We zijn de denkpiste van Perka gevolgd. We zagen het soms wat te ingewikkeld allemaal, terwijl het soms wel eenvoudiger kon."

Sandra Uytterhoeven, Project Marketeer Aveve
PerkaAVEVE-case-flyer-01.png
PerkaAVEVE-case-flyer-02.png
PerkaAVEVE-case-flyer-03.png

Met de Fileshop-software regelen de filialen nu namelijk elk belevingsmoment gewoon zelf. De templates die Aveve altijd gebruikte voor hun promotiemateriaal zijn beschikbaar in het online marcomplatform en voldoen helemaal aan hun huisstijl. Met een eenvoudige klik krijgt Perka de opdracht om het materiaal te printen en weet de hoofdzetel van Aveve dat er een belevingsmoment op het programma staat. Het systeem is namelijk ook volledig geïntegreerd in de interne workflow van Aveve. Zo verloopt alles vlot.

"De winkel kan dan ook zelf onmiddellijk de input controleren en het voorbeeld checken op foutjes. Voor ons als centrale afdeling wordt er hierdoor best wel wat tijd uitgespaard."

Sandra Uytterhoeven, Project Marketeer Aveve

Download deze case als pdf en blijft op de hoogte van nieuwe cases.

Deze gegevens worden gebruikt om u te contacteren om uw vraag of opmerking te beantwoorden.
Deze gegevens worden niet doorgegeven aan derde partijen. Meer informatie vindt u in ons privacybeleid.

Krijg printsmarter advies...

...en wij brengen uw koffietas mee.

Deze gegevens worden gebruikt om u te contacteren om uw vraag of opmerking te beantwoorden.
Deze gegevens worden niet doorgegeven aan derde partijen. Meer informatie vindt u in ons privacybeleid.

Share

Cases in de spotlight